Żurawie wieżowe – niezawodne na budowie

Żurawie wieżowe to największe do tej pory zbudowane maszyny dźwigowe, które mogą podnieść towar ważący nawet 80 000 kg na wysokość 110 m. Żuraw wieżowy może być stacjonarny lub przejezdny, co oznacza, że ma osadzone podwozie na gąsienicach lub szynach.

Podstawowe parametry

  • udźwig – charakterystyki urządzeń mówią o podnoszeniu materiałów o wadze nawet 80 000 kg na wysokość 110 m. Trzeba to jednak uściślić. Udźwig zależny jest od długości wysięgnika. Czym wysięgnik dłuższy, tym żuraw ma większe obciążenie konstrukcyjne. W rezultacie czego towar znajdujący się na samym jego końcu powinien być znacznie lżejszy,
  • wysięg – jest to odległość haka od systemu obrotowego,
  • wysokość użyteczna podnoszenia – jest to odległość haka w jego najwyższym możliwym punkcie ułożenia od powierzchni podłoża, na którym umiejscowiony jest żuraw wieżowy. Należy pamiętać, że jest to wysokość zmienna i zależy od długości wysięgu i wagi podnoszonych materiałów,
  • moment roboczy – jest to iloczyn udźwigu żurawia i jego wysięgu. Biorąc pod uwagę fakt, że parametry te są do siebie odwrotnie proporcjonalne to wartość ta powinna być stała,
  • pole powierzchni działania – zależy od długości wysięgu i ma kształt koła ze względu na obrotowy mechanizm poruszania się wysięgu.

Podział żurawi wieżowych

Żurawie wieżowe Klasyfikacja żurawi wieżowych zależy od wielu czynników i nie jest tak, że każdy żuraw będzie odpowiedni do każdego rodzaju pracy. Wszystko zależy od czynników atmosferycznych miejsca pracy, od otoczenia, rodzaju przenoszonego materiału, jego wagi i wysokości, na którą ma być podnoszony oraz od umiejętności ludzi, którzy mają sprzęt obsługiwać. Specyfika pracy z tym urządzeniem wymaga od użytkownika doświadczenia i pewności w rękach.

Ogólna klasyfikacja tych ogromnych maszyn może wyglądać następująco:

  • typ wysięgnika – może być wodzakowy, odciągowy i bezodciągowy
  • rodzaj posadowienia – występują podwozia stacjonarne i jezdne oraz posadowienia na kotwie traconej lub kombinowane
  • mechanizm obrotowy – może być górnoobrotowy lub dolnoobrotowy
  • sposób montażu – przy pomocy dźwigów samochodowych lub samomontujących się.

Żurawie wieżowe – zalety zastosowania 

  • oszczędności – jest to inwestycja ekonomicznie uzasadniona, i to przy jedynym dużym koszcie, jakim jest montaż żurawia. Obsługą żurawia zajmuję się tylko jeden pracownik, który od momentu montażu może na budowie przenosić materiały wszędzie tam, gdzie potrzeba bez żadnych dodatkowych kosztów,
  • świetny w na trudnych terenach – plac budowy nigdy nie jest płaską powierzchnią idealną do poruszania się wszelkich środków transportu, dlatego zastosowanie żurawia jest czasem jedynym rozsądnym rozwiązaniem,
  • duże obciążenia – dzięki specjalnej, mocnej konstrukcji żuraw jest w stanie udźwignąć i przenieść w odpowiednie miejsce nawet kilkadziesiąt ton,
  • praca z jednego miejsca – żuraw świetnie sprawdzi się tam, gdzie nie ma możliwości poruszania się ze względu na miejsce albo rodzaj ukształtowania terenu,
  • precyzja – mimo, że żuraw jest urządzeniem dużym i wydawałby się, że topornym to nic bardziej mylnego. Operator używa kilku drążków sterowniczym, dzięki czemu może podnieść określony towar z dokładnością do dziesiątych metra.